søndag 7. juni 2015

På tur!

Hei og hå!

Jippi! Vi er i gang med vårt lille prosjekt. Tenk det ble til virkelighet!

Her er vår blogg fra vår første lille uke på tur.
Vi vil bruke denne bloggen som en minnebok for oss selv, så vi ber dere være overbærende med detaljer.
Håper å komme med innlegg en gang i uka eller når det passer.

Tirsdag 2. juni kl 17.50 reiser vi fra Granlyveien. Solskinn etter tung vind- og regnværsdag.
Når vi passerer Bakkenteigen, tar vi en high-five, og jeg sender snap-chat til Sør-Afrika av sjåføren som smiler fra øre til øre.

Først til Sem for å sjekke vekta!
Vi er innafor!

Siden vi er såpass sent i gang blir første overnatting i Kragerø gjestehavn. Vi parkerer ca kl 22.30 og «feirer» turstart med et glass vin før vi går til sengs i deilig oppvarmet bobil. Er spent på hvor lenge gassen holder, siden vi ikke bruker strøm hverken til oppvarming eller varmtvann. Det er jo ikke akkurat blitt sommer ennå.

Onsdag 3. juni. Solfylt morgen i gjestehavna i Kragerø. Når vi er på veien igjen knoter vi det skikkelig til, stoler for mye på GPS’en og havner inn i enveiskjørt gate. Må snu i gågata til alles frustrasjon. Tom Erik tar det hele med ro, og fortrenger alles hevede øyebryn og hoderistinger som sier «er det mulig?» Litt oppskrapet forskjerm får ikke hjelpe. Vi setter kursen for Mandal. Her treffer vi familie, og får en hyggelig middag sammen med Morten (nevø).

På vei ut mot Lindesnes finner vi en fin plass ute ved Båly havn. Vi parkerer bak noen busker nede ved en liten gammel fiskehavn. Det er flott vær, men kaldt og en del vind. 13° C kl 21.

Torsdag 4. juni. Vi «inspiserer» Båly havn i Spangereid, som er i utbygging og utvikling. Vi kjøper fiskesuppe, ramsløkpesto og varme fiskekaker hos «Jentan på Båly». Mye skjer i dette området i Lindesnes kommune. Det er laget en ny kanal slik at man ikke behøver å reise rundt hele det sørlige og værharde Lindesnes. Vi sykler en tur i Spangereid, både på gamle og nye veier. Her finner vi fine spots og bortgjemte strender.

Vi har begynt å få et «problem» da, tilnærmet 0 strøm på mobilene, dvs heller ingen fotografering. Tenk, vi la igjen kamera hjemme! Tom Erik har veldig godt kamera på sin mobil, men det trenger strøm!
Jeg tar meg selv i å «sniklade» telefonen på handikap-doen på Båly servicehus.

Vi setter etterhvert kursen ut mot Lindesnes fyr. Har behov for både strøm og dusj, så vi tar inn på Lindesnes Camping (Norges sørligste). En koselig beliggende camping med fine svaberg ut mot havet. Vi tar bena fatt og går ut til fyret i strålende ettermiddagssol uten vind. Er det mulig? Vi går på stien som starter ved den bittelille havna Lillehavn (Norges sørligste). Stien har ikke vært tungt belastet, så litt feilnavigering fører til myrfylte joggesko etter kort tid. Heldigvis er det varmt og godt, så det blir fort glemt. Utsikten fra fyret er fantastisk og horisonten gir assosiasjoner til opplevelsen fra Table Mountain i Sør Afrika.

På vei opp!

Etter et par timer ++ til fots får vi familiebesøk i bobilen. Kjempekoselig!

Fredag 5. juni. Nok en solfylt dag! I går var vi lite på hjul, så i dag må vi videre. Planen er Skudeneshavn på Karmøy.
Vi får oss en deilig dusj og tømt doen. Fredagsrengjøringen tar ca 15 min! Litt risting av matter, vasking av do/bad og det var det!
Alt elektronisk utstyr er fulladet før vi kjører videre på Norsjøveien. Først kjører vi langs vakre Lenefjorden opp forbi Lyngdal. Fjorden har en fantastisk grønnfarge pga spesielle algeforekomster, og man kan sammenligne spots her med steder ved Adriaterhavet. Videre blir det skikkelig smalt og svingete, opp og ned (litt skummelt), særlig når vi kommer over i Rogaland fra Åna Sira og over Jøssingfjorden.
Vi kjører Nasjonal turistveg fra Ogna til Bore langs Jærens bredder mot havet der man i det fantastiske lyset ikke kan skille mellom himmel og hav. Vi lar oss fascinere av det flotte åpne og irrgrønne landskapet. Her må det bare dyrkes!!!! Synes det er nok med kjøring kl 19 og tar inn på verdens merkligste campingplass i «Sokn» på vei mot Karmøy.
Etter å ha fylt vann brekker nøkkelen i lokket. Da er det godt vi har med oss borelås-tape (man tager hva man haver osv.) Dette funker så lenge. Vi må på verksted for å få ny etter hvert.
Temperaturen har blitt betydelig bedre, til tross for litt vind.

Lørdag 6. juni. Planer endres. Det er meldt fint vær i området, så vi bestemmer oss for å gå opp til Preikestolen. Dvs vi dropper Skudeneshavn, og kjører litt tilbake. Tar ferge fra Lauvvik til Oanes og kjører mot Preikestolhytta. Flott natur langs veien. Det er vanskelig å skille mellom sau og stein her (mulig det er synet), men vi vet i hvertfall at får fra sørvestlandet har det flott så lenge de lever, så disse går vi for!

Mat må vi ha!!!

Vi starter turen opp til Preikestolen kl 14.30 og er oppe kl 16. Folkevandring kaller man det vel, men tør ikke å tenke på hvordan det er i juli!!! Merker at vi ikke går slike turer daglig, men det gjør godt. Lysefjorden er fantastisk, og selv om det er litt overskyet, kommer sola fram innimellom og utsikten er ubeskrivelig.

På vei opp til Preikestolen

Påfyll er viktig!

Lysefjorden skimtes....

Ikke akkurat ytterst på kanten...

Godt å ha venstrebeinet godt planta!

Tøff i trynet?

Stolt etter en fin tur!

Vi skjærer klar fra regnværet som er meldt, men det kommer i fullt monn når vi kjører videre på Ryfylkets nasjonale turistveg. Vi finner en liten camp ved enden av Tysdalsvatnet og koser oss med mat og spill i øs pøs regnvær.

Søndag 7. juni. Det er fortsatt striregn og lavt skydekke. Vi fyller vann, dusjer og legger i vei. Kjører fortsatt på Ryfylkes smale veier. Til tross for regnskurer og et utall tunneler, skimtes klarvær og fantastisk nasjonalromantisk natur. Mye snø og is på fjelltoppene, og pga smelting er finslipte fjellsider nærmest stripete av alle fossefall. Det er ikke til å stikke under en stol at man tenker på at jorda kan forsvinne under den asfalterte veien enkelte steder. Vi spiser deilig middag på Ryfylke Fjordhotell i Strand med fantastisk utsikt fra restaurantvinduet før vi fortsetter mot Røldal.

Fra restaurantvinduet (Meny: Reinsdyrstek og karamellpudding)

På vei fra Strand til Røldal
Over lange strekninger er vi så å si alene på veiene, og det er bra. Her er det så smalt at vi tør ikke tenke på hvordan det er her med bobil i juli! Vi er tomme for gass og får byttet to nye beholdere.
I Røldal overnatter vi på Seim Camp. Her ligger snøen helt nede til campen, og bjørka er ennå ikke helt utsprunget. Ny vår?

Kveldens oppgave er bloggen vår!

Etter fem dager på tur, er skuldrene senket, og vi er allerede i reisemodus. Deilig med hus «på ryggen» på 10 kvadrat. Veldig lite å styre med, og få ting å ordne med.
Rart med hvordan fokuset endrer seg. Vi er opptatt av å gå på do på offentlige steder (for å spare på dotømming), og minner hverandre på det. Mye fokus er på do, vann, gass og lading av el.utstyr. Utenom det er det ikke noe vi må, og det er det som er veldig uvant.

Har også fått et annet perspektiv på det å være orientert for tid og sted. Sted er greit, for det er på en måte det vi "driver med», men dato, ukedag og klokkeslett er vanskelig å holde styr på!

På gjenhør om en ukes tid!