mandag 22. juni 2015

På han igjen....

Nå har vi snart vært ute i 3 uker (dvs en vanlig ferie) og skjønner at vi hadde opplevd mye på den ferien, men nå skal vi bare fortsette? hmmmm rart.

Tirsdag 16. juni
Vinden uler rundt veggene også i dag (fremdeles i Røros), men det skal visstnok bli bedre og varmere om et par dager.
Vi er kun 3,5 mil fra nordenden av Femunden, så vi bestemmer oss for også å få med oss det. Kjører på delvis asfalt og delvis gruset vei.

Båthus tett i tett ved nordenden av Femunden

Det er surt og kaldt så noen tur med båt på Femunden blir det ikke.

Vi finner en nydelig plass ved elva som renner parallelt med veien. Litt kronglete å komme inn, men her er det vakkert, og etter en deilig middag «mekket» i bilen prøver Tom Erik fiskelykken (uten hell).

Så er det å få på de rette sluka, da!

Selfie godt innpakket i pledd
Vi ser fisken hoppe, men den vil ikke bite. Her er vi mutters alene, med unntak av beveren som har litt av en jobb å gjøre. Ifølge plakaten ved Femunden kan det både være bjørn, jerv og ørn i området, så en ekstra kikk over skuldra blir det.
Det blir aldri helt mørkt nå, og himmelen er rosa helt til vi legger oss.

Aftenstemning!

Onsdag 17. juni
Vi våkner opp ved elveleie med nydelig utsikt. Det er fortsatt kaldt, så det er bare å få i gang sentralvarmen (måtte bytte gassflaske sent i går kveld).
På veien tilbake til Røros må vi stoppe for et tranepar som spankulerer over veien.

Traneparet (prøv å forstørre, så vil dere se dem :)
Etter å ha vært innom campen ved Røros for å hente gjenglemte gummistøvler kjører vi mot Trondheim gjennom Gauldalen. Dette ble en stor overgang. Fra nesten bare trær som så vidt har knopper, kommer vi nå inn i en dal med ekstrem frodighet. Her er det irrgrønt og markblomster overalt. Gaula er bokstavelig talt vakker og vill og slynger seg hele veien til Trondheim.
Vi gjenkjenner mange stedsnavn og kjører bl.a. forbi Rognes, Marit Bjørgens hjemsted, og skjønner at her må man skaffe seg en «hobby», for dette er ikke verdens navle.
Vi parkerer på en camp rett utenfor Støren, og for første gang får vi lyst til å sitte ute! Det er deilig temperatur, 19 °C, men nå starter det selvfølgelig å regne.

Torsdag 18.6
Vi kjører fra campen og til en Bobilforhandler nær Trondheim (iflg BobilApp) for å få ny lås til vanntank. Dette fikses og han bestiller ny nøkkel som vi skal hente i Namsos.
Vi bestemmer oss for å reise til Hitra og Frøya før Trondheim. Så det blir en «spennende» tur til Hitra. Veiene fra Orkanger er i dårlig forfatning. Den 5,7 km undersjøiske tunnelen til Hitra er ikke akkurat heller noen ønskevei (og ikke for de som har klaustrofobi!). Når vi kommer over på Hitra har vi så vidt passert skilt med «Stor viltfare» før vi ser både en og to flotte hjorter beite ikke langt fra veikanten.
Vi sikter mot en camping ikke så langt fra Frøya slik at vi kan slå to fluer i en smekk. Vi får gode tips av Åse (campvertinnen) om hvor vi bør dra, men som hun sier; severdighetene her er naturen selv.

Ingen kommentar

Vi sitter og ser utover skjærgården, og helt til kl 23.30 sveiper sola over svabergene. Det er vindstille på Hitra!!! Vi ser vak i sjøen og føler man forstyrrer bare ved å gå på grassbakken.

Snart midnatt

I morgen planlegges tur til Frøya, helt ut til Titran. Setter derfor på vekkeklokka.

Fredag 19.6
Står opp forholdsvis tidlig. Kjører mot Titran, ytterst på den sør-vestlige delen av Frøya. Her omkom 149 sjømenn på havet i 1899. Monumentet over de omkomne står ved kirken. Bautaen ble satt opp i 1949 og på toppen står en kvinne med sine tre barn og skuer utover havet.

Bauta over de falne
Foran kirkebygget

Frøya bærer preg av å være en del av et øyrike ytterst i havgapet. I dag er det nesten vindstille, men vegetasjon og trær viser at her er det værhardt!

Ytterst på Titran er det en brygge med en koselig kafe som byr på varme vafler med rømme og hjemmelaget rabarbarasyltetøy. Mmmmm.

Sjarmerende innredning på Gaustads kafe

På Titran har man utsikt til en skjærgård med et utall øyer, men også åpninger rett ut i havgapet.
Siden vi ikke har med noe havfiskeutstyr, blir vi anbefalt å gå ut til Stabben, ca 30 min tur og fiske litt i fjæra.

Krigsminne på Titran

Det blir en fin tur, og Tom Erik får raskt et par fisk. Vi vet ikke helt hva, så det blir måkemat.

Det er spennende å kikke på fuglelivet og plantelivet her.

På veien tilbake til Hitra stopper vi langs veien for å prøve å få bilde av en havørn som svever over. Måkene er «tøffe i trynet» når de er mange og prøver å jage den vekk. Det er andre gangen vi ser denne mektige fuglen her.

Ikke lett å få øye på her, men et flott syn for oss.

Middagen i dag blir ferskfiskball med tilbehør. En ny matopplevelsen (godt) på en fin restaurant ved Sistranda.
Veistandarden på Frøya er dårlig, og det er veldig smalt enkelte steder.
Vi drar tilbake til campen vi forlot i morges, får vasket litt tøy, og for første gang for vi inn TV på PC’n! I morgen står Hitra for tur.

Lørdag 20. juni
Vi våkner til en fin dag på Strømsvik camp. Går en times tur gjennom et hjortetråkk. Denne gangen møter vi ikke hjort, men veldig ferske spor.
Når vasken er ferdig, pakker vi sammen og reiser ut til Fjellværøya. Knarrlagsundet her er ifølge Åse på campen et must, og Åge Alexandersen er visst en hyppig gjest der.
Stedet er sjarmerende og flott, og bærer preg av å være et in-sted, ref restauranten og båtene som legger til.

Her var det berre lekkert!

Vi velger Knarren fiskesuppe til lunsj og det var fiskesuppa si det!!!!!

Vi kjører videre til gården Fjellvær, en gård som skulle by på litt av hvert, men nå er vi skikkelig uti «hottiheiti» helt alene. Får allikevel en kopp kaffe fra «kafeen».
Når vi får snirklet oss tilbake på Hitra starter turen mot Trondheim.
Vi tar av fra E69 når vi nærmer oss Trondheim for å tømme gråvannet. Da kjører vi litt gæli ut igjen slik at siste del av veien kjører vi langs fjorden. Det er flott å se Trondheimsfjorden glitre i sola, og de flotte gårdene med sine enorme hovedhus viser at her er det ikke så mange småbruk.
Når vi ankommer Flakk camp opplever vi for første gang på turen at vi ar mange «naboer». Her er det mange mennesker!

Søndag 21. juni
Sola skinner fra skyfri himmel i dag og vi skal inn til Trondheim by, som ingen av oss har vært i før. Vi går en sti gjennom skog og åker for å komme til bussen x 2! (fordi vi har sett feil på busstidene). Omsider kommer vi oss inn og besøker både Erkebispegården og Nidarosdomen med guide. Det var en flott opplevelse.

Omvisning i Erkebiskopgården, Her i festsalen og audienslokalet
Under draperiet ble det sørget for at Erkebiskopen fikk varme i det store kalde lokalet

Olav den Hellige. Originalen til maleriet er tapt, så dette er den eneste kopi
Harald som regjerende konge har fått sitt portrett på vest-veggen

Den fantastiske katedral!

En hel alle med røde tulipaner!
Vi er veldig sultne etter dette og spiser en deilig «ettermiddagslunsj» på kafe bare noen få meter unna. Dette ble også første utepils i deilig solskinn!

Vi rakk dessverre ikke å se kronjuvelene da det stengte der en time tidligere enn forventet (så det får vi ha til gode).
Vi tusler over bybroen til Bakklandet hvor det er utrolig sjarmerende. Det er stille og rolig på en søndag, men folk koser seg!

Den gamle bybro er lykkens portal......
Vakker utsikt over Nidelven fra bybroen

Sjarmerende inngang
En helt alminnelig fortauskant....

Vi sitter på krakken ved brygga og ser utover Nidelven mens fire unge gutter fisker opp fisk.

På Skydstationen tar vi et glass hvitvin og Johansen «kaster» ulltrøya for første gang siden vi reiste!

Utsikt fra Skydsstationen

Vi tar bussen tilbake til campen etter å ha vandret gjennom gågata mot havna. Dette er en kjempekoselig by som er lett å orientere seg i. Vi prøver å få til litt mer tid i byen i morgen.

Ikke alt må være fra middelalderen!!

Mandag 22. juni

Står opp til nok en solfylt dag, og setter kursen mot Trondheim sentrum. Stoler på GPS’en denne gang og blir geleidet rett inn på bobilparkering ved Trondheim spektrum, med direkte tilgang til gangbro over elva, og vips så er vi i sentrum.
Kikker litt på bylivet i gågata, får endelig kjøpt garn til genser, og går ned til Ravnkloa for å få oss en fiskelunsj. Deilig sildetallerken ble det! Vi farter over til Munkholmen og kikker oss litt rundt på denne lille perlen. Møter på landslagskapteinen vår (fotball), bare for å nevne det….. ellers mange som i dag soler seg på lesiden av holmen. Kunne gått litt bananas på galleriet der, men tok til fornuften (eller lommeboka som det kanskje heter), ellers er det faktisk ikke så mye som kan pakkes inn i bilen.

Vi går tilbake til bilen og planen er «den gyldne omvei» opp til Inderøya.

Bilde tatt fra gangbroen over til Trondheim spektrum

Vet ikke om det er litt hardkjør for vår kjære Bürstner på E6’n oppover, eller noe annet har skjedd, men når vi tar av mot Frosta (målet er Tautra) begynner bilen å fuske og den vil nesten ikke trekke i oppoverbakke! HJELP!
Nå må vi finne nærmeste verksted og overnatting. Vet at det er et Mekonomenverksted rett i nærheten. Vi legger oss på Gullberget camping, som vi aldri hadde funnet fram til uten BobilAppen, og vi skjønner heller ikke at andre har funnet hit, men her er det nesten fullt!!! Planen i morgen er å reise på verkstedet. Ellers vet vi at det er et annet i Stjørdal, men da må vi litt tilbake.
Er nå spent på hvor lang tid dette vil ta, før vi kan fortsette ferden nordover.
Vi har fått tekstmelding fra våre nederlandske bekjente og de ligger litt i forkant. Vi avtalte å kanskje møtes på musikkfestivalen i Harstad innen 27. juni, men ser nå at det skal holde hardt! Vi finner stadig noen «omveier».

Setter stor pris på telefonsamtaler med gode venner og familie underveis, men hvordan man kommenterer på bloggen har vi ennå ikke funnet ut av (har så mye å gjøre vet dere!!!), men tror det bare er å akseptere en google-konto (ikke noe man betaler for). Ellers er vi tilgjengelig på sms. Nettverk er det så som så med, men enkelte ganger er også det mulig.