mandag 15. juni 2015

Hei igjen, en drøy uke siden sist.... Vi fortsetter vår tur i Norge:

Mandag 8. juni
Vi reiser fra sjarmerende camping i Røldal etter å ha vasket tøy, omorganisert garasje, tømt do og fylt vann.

Over fjellet er det snø og skianlegget har vel akkurat stengt for året.  Fortsetter turen gjennom mange tunneler, men med svært lite trafikk.

Vinter før Røldalstunnelen på 4,6 km.

Fra Odda tar vi Nasjonal Turistveg over Hardanger i flott vær. Tar noen stopp for å få den eventyrlige naturen under huden.

Få ting er vakrere enn Hardanger!

Kjører videre over flott bro fra Brimnes, så rett inn i en 27 km lang tunnel (med 2 rundkjøringer).  Vi fortsetter på E16 fra Voss til Aurland via Vinje, Stalheim, Gudvangen og Flåm. Nærøyfjorden får vi fra bilvinduet. Vi overnatter på Lunde camp ved Aurlandsfjorden og planlegger sykkeltur inn til Flåm i morgen. Før vi kom så langt hadde «2. piloten» så mye å følge med på de smale veiene inne i Lunde at det ble litt «herping» av bilen under døra til bodelen. Dette må vi fikse på et bobilverksted senere, kanskje i Europa et sted?

Parkerer inntil elva med oksekalver beitende på andre sida.

Tirsdag 9. juni
Siden man må sykle deler av veien inn til Flåm på E16, velger vi å kjøre bobilen inn til Flåm.
Her får vi en flott dag, sykler litt langs Aurlandsfjorden og spiser deilig lunsj ute (Tom Erik spiser nydelig geitepølse! mmm).
Ansiktsuttrykket beskriver at det snart er slutt på geitepølsa!

Dette er turiststed (for turister er jo ikke vi J), så vi får ikke billetter til Flåmsbanen før utpå ettermiddagen.
To store cruiseskip fylt med besøkende ankommer nesten hver dag i turistsesongen, så her er det mye folk.

På sykkeltur langs Aurdalsfjorden!

Føler oss litt programforpliktet til å ta Flåmsbanen da vi ikke har gjort det før, men er nok blitt litt blaserte etter tur gjennom Hardanger over Nasjonal Turistveg til Kinsarvik. (Litt som følelsen når man kommer til det Sixtinske kapell i Roma etter alt man har sett på veien dit.)

Batteridrift fra Anker Sønnak på gamle Flåm-lokomotiv!!

Utsiktsbilde fra togturen

Vakker foss, med Huldra dansende og forførende oppe i lia (kan du se henne i rødt)

Endestasjonen nådd

Reiste så til Lærdalsøyri og la oss inn på campen Lærdal ferie og fritidspark.  Lærdalstunnelen kom litt brått på, så her kjørte vi 25 km med lysende drivstopplampe de siste 23 km av tunnelen. Uææææ! Puster lettet ut og fyller 68 liter diesel (på 70 l tank) når vi kommer inn til Lærdalsøyri.

Onsdag 10. juni
I dag blir vi i Lærdal. Sover lenge pga dårlig vær. Får vasket litt klær (med noe maskinkomplikasjoner). Morsomt at vaskerommet faktisk er en ny sosial arena. Kommer i prat med nederlandsk dame som forteller om deres planer for tur gjennom Europa. Nesten litt skremmende likhetstrekk med våre planer.
Vi tar syklene fatt og sykler inn til sentrum for å ta i øyesyn den velbevarte og sjarmerende trehusbebyggelsen og området som ble rammet av brann i oktober i fjor. Vi sykler til Løytnantsbrygga hvor viktig handel har skjedd siden 1800-tallet. Noen få av de eldste husa er fra midten av 1700-tallet, og vi ser at det arbeides intenst med vedlikehold av de verneverdige husa.

Løyntnantsbrygga i Lærdal

Mange flittige hender jobber også med å oppføre nye hus i den delen som ble ramma av brannen i fjor.

Oppslagstavla viser fjorårets herjinger og står som et "minne" om den fæle brannen.

Vi spiser lunsj på en koselig kafe med kortreiste matprodukter. Denne gang var det Gunn Marie som valgte den mest spennende retten. På tide å smake på gamalost igjen, servert med rømme, rognebærgele og spekepølse. I tillegg var det annen lokal snadderost og selvfølgelig laks. Ingen kjøring i dag, så da er det rødvin til lunsj!

Hotell Lindstrøm i Lærdalsøyri

Gammel trebebyggelse tett i tett

På sykkeltur langs Lærdalselva!

Sykler så videre til Norsk Villakssenter langs Lærdalselva. Ser her at flere vader for å prøve fiskelykken. Har kongen tatt turen? Nyttig og interessant opplevelse på Villakssenteret.
Været er brukbart, men kaldt, så etter noen timer i sentrum trekker vi oss tilbake i bilen. Bestemmer oss for å spise på nyåpnet restaurant på plassen. Her er det ventetid, men det var det verd! Spiser en elggryte som ga oss begge en ny opplevelse av elgkjøtt. Fantastisk mørt og smakfullt. Denne blir ikke glemt på en stund!

Kveldsbilde fra campingen

Avslutter med en Campari før vi tar natta.

Torsdag 11. juni
Før avreise fra Lærdal utveksler vi telefonnr og nettadr med nederlandsk par (Ans og Gertjan, prøv å uttale det på nederlandsk!!). Kanskje vi møtes i Trondheim?
Vi reiser litt tilbake (ca 30 min) for å se Borgund Stavkirke, Norges best bevarte i fantastiske omgivelser. Det eldste elementet i kirken er fra 1183!

Etter beskuelsen inntar vi lunsj i bobilen før vi tar vandreturen Sverrestigen og Vindhellavegen, deler av Kongevegen. Turen tok ca 2 timer og var en vakker opplevelse i vårens tegn! Kunne merke stigningen på Vindhellavegen (5:1)!

På vei opp Sverrestigen

Så går vi nedover!

Vi starter på Vindhellavegen

Returnerer så til Lærdalsøyri via historiske veier som kan ta pusten fra de fleste. Disse veiene er ekstremt smale, men heldigvis for oss er det ikke mange andre her nå.

Vi tar ferge mellom Fodnes og Mannheller, så til Sogndal over Kaupanger. Tar Nasjonal Turistveg over Sognefjellet mellom Luster og Lom. Smale, men gode veier langs nydelige Lustrafjorden.
Over fjellet er det enkelte steder opptil 5 meter høye snøvegger (brøytekanter) på hver side av veien. Oppoverveien (til 1434 moh) var svingete og bratt, men nedturen var mer slak og behagelig. Har i dag opplevd alle årstider ila få timer. Fascinerende!

Planlegger å finne en fin spot i god tid før Lom, men finner ikke noe egnet sted. Begynner å kjenne at det er mange timer siden mat, og tar noen tilfeldige veivalg. F.eks. Solsidevegen som viser seg for det meste å være gruslagt og bare fører fram til gårdene. Her finner vi ingen naturlige stoppesteder. Etter å ha tilført kroppen kun minigulrøtter og banan fra kl. 15 stopper vi ca 23.30 på en rasteplass rett før Vågå. Her blir det middag i raske vendinger før vi tar kvelden.

Fredag 12. juni
Vi har ofte tilgang til dusj langs veien, så vi holder oss stort sett rene og pene. I dag blir det morgenvask på badet, og de gangene det skjer er det ikke fritt for assosiasjoner til Mari Maurstads beskrivelse av dobesøk på fly iført Setesdalsbunad. Her er det viktig å tenke funksjonelle stillinger for å komme til både her og der, men det lar seg gjøre med litt akrobatikk!
Vi kjører inn til Vågå sentrum som forbereder seg til Vågådagan. Her er det sjarm til tusen. Ifølge Bobil-appen (takk, Mette for tipset, den er genial) er det også muligheter for Vinmonopol og litt rødvin er ikke å forakte. Vi tusler litt rundt før vi begir oss videre mot Otta.

Koselig ivaretatt bebyggelse i Vågå

Vi bestemmer oss for å reise over Rondane og videre mot Røros via Nasjonal Turistveg 27 fra Venabygd til Folldal. Vi kjører langs Sjoa nesten til Ringebu der vi tar en stopp ved Dahl-Gudbrand gården, som er en del av pilgrimsruta. Vakker gård med museum og servering, MEN dessverre åpner ikke dette før litt senere i juni.

Rondane!
Vi stopper tidlig ettermiddag på Rondatunet og planlegger tur for tidlig morgendag. Heldigvis får vi telefon fra Tone og Jørgen som minner oss om at det er fræddan. Tør ikke tenke på hva vi kunne gått glipp av!

Landskamp på radioen (Norge-Aserbadjan, 0-0), nedtur, men muligens bedre på radio enn på TV (ifølge radiokommentator).

Lørdag 13.  juni
Spiser tidlig frokost før vi begir oss på en mer ukjent «Topp»tur, nemlig til Knappen! J

Nå er det på tide med solkrem (1. gang), og det er beroligende å vite at den nyinstallerte alarmen er så var at den til og med reagerer på solkrem og antibac!
Vi får en flott tur i supert terreng og vær, blant reinmose og snøflekker. Utsikten fra toppen er toppers. Ser alle de syv toppene i Rondane.

På vei over snø og hei
Målet er nådd!

Reinmose er ypperlig sitteunderlag!

På turen tilbake fant vi morkler, og det er ikke fritt for at soppbrillene kom på.

Vel nede på tunet, er vi nå helt alene.

Vi tar lørdagsrengjøringen både av kropp og bil, spiser restemiddag i bilen før vi setter kursen mot Røros. Fremme kl 19.15

I Folldal, på vei fra Rondatunet så vi mange idylliske plasser som hadde vært supre campesteder, også for fiske. Veistandarden her var dog under pari, men bilen holdt!
Vi hadde akkurat startet ny kjøreøkt, så dette får være til tur ved en senere anledning.
Håneset camping i Røros gir muligheter for tøyvask og et utmerket utgangspunkt for sykkeltur inn til Bergstaden (2 km), så dette er planen for søndag.
Spiser enkel kveldsmat, spiller Skipbo og går til sengs.

Søndag 14. juni
Våkner ila natten og ser at takluka ikke lenger har regndråper, men er dekket av snø. Her er det bare å sove ut!! Solen skal angivelig ikke titte fram før godt utpå ettermiddagen. Vi tar en slow formiddag, sorterer bilder og skriver litt. Tar sykkelen fatt utpå dagen for å spise middag på Vertshuset Røros som er anbefalt. Her har de mange andre oppgaver, så etter å ha ventet vel og lenge på kelner, er vi så sultne at vi tar en liten runde og finner fram til Peder Hjorts mathus hvor vi får stilnet sulten. Har fått kikket litt rundt, og planlegger en ny og mer omfattende tur i morgen.

Vellet er godt represente
Reinsdyret forteller om Bergstadens opprinnelse ????

Mandag 15. juni
Vi våkner av hvining rundt veggene. Vinden er sterk og bilen er kald, men da er det bare å sette på sentralfyr og få kaffen på gasskomfyren. Det regner litt, men etter hvert er det bare vinden igjen. Vi trekker på oss ull-under, og ellers godt med tøy før vi sykler den fine sykkelveien inn til sentrum. Er dessverre litt sent ute til å få sett kirken inni. Går innom koselige butikker og håndverkssteder.

Bilder tatt fra Smeltehytta (Bergverksmuseet)

Besøker museet og får tips fra Sigrid (som har bodd i Røros i mange år) om å besøke Per Sverre Dahls kunstutstilling. Dette var en opplevelse.

Den sjarmerende inngangen til P.S. Dahl

Dahl mener vi bør innta lunsj på Berkel & Bar, noe vi selvfølgelig prøver. Skjønner nå at vi må til Røros for å anerkjenne norsk spekemat. Fantastisk lokal reinsdyrpølse og spekeskinke fra Tynset. I tillegg lokal tilsiter-ost med tilbehør. Mmmmm. Bersens Bayer ble også anbefalt og den falt i smak! Lunsjen resulterte i handel på delikatessebutikken! Følger også Sigrids råd om å kjøpe Pjalt, noe vi også fikk (lunka) hos bakeren!

Vi sykler tilbake til campen, over hengebroa, og kan nå legge ut blogg etter hvert.

Lokale fristelser tar vi med "hjem".

Skjønner at vi nok har pakket litt feil. Selv om vi har pakket med oss ulltøy, så visste vi ikke at vi BARE skulle bruke det. J Har kjøpt et ullundertøy sett til i dag. Tom Erik har fått seg islender på Flåm, men vi må nok kanskje supplere enda litt til….
Ellers vurderes også innkjøp av skumgummi for å polstre alle skarpe kanter!
Praktiske løsninger er gull verd, og Tone, vi har måttet gå til innkjøp av flere oppbevaringsbokser!

Vi fortsetter vår ferd i vår egen lille «boble». Prøver allikevel å følge med på det som skjer, både hjemme og ute. Har heldigvis radio og jevnlig kontakt med de der hjemme. Her kommer det både noen veldig hyggelige meldinger, men også noen triste og vanskelige. Da er det litt verre å koble fra, men sånn er jo livet, uansett hvor man er. Heldigvis har vi nok av tid til å prate om både det som er fint og det som er litt vanskelig. Heldige er vi som har hverandre! OG vi koser oss!

PS! Vi takker Tommy så mye for å ha satt oss igang med denne bloggen, men vi sliter litt med bildeimplementering og trenger nok litt voksenopplæring her.....