onsdag 21. oktober 2015

Gjøremålsuke med toppers helg.......

Mandag, 12. Oktober 2015

Somledag ved Iseo!
Bloggskriving uten PC, venter på telefon fra forsikringsselskapet, skriving av skademelding ++. Vi kommer oss ikke avgårde før kl 1430. Da har vi fått klarsignal fra forsikringsselskapet om å skaffe overslag på skade på vindu. Får tips om bobilforhandler litt lenger nord langs Iseo sjøen. De kan ikke skaffe vindu fra forhandler I Tyskland før om to uker, så vi bestemmer oss for å la det være foreløpig.

Siden det allerede er blitt sent på dagen, kjører vi nok en gang tilbake til camp Covelo  etter en handlestopp.

Tirsdag, 13. Oktober 2015

Vi reiser sørover mot Ventimiglia.  Det er en grå og regnfylt dag. Vi velger å stoppe på camp I Pietra Ligure før det blir for sent. Enkel, men ok camp.
Vi har heldigvis gode venner som minner oss om noe så "trivielt" som landskamp I fotball mellom Italia og Norge. Tom Erik er skamfull over ikke å være oppdatert 😉 Vi får litt fartet på rompa og finner en pub/restaurant I byen bre 5 min fra campen (etter anbefaling fra campen). Her er det TV, men folk er mer opptatt av mat enn fotball, så de mister maten og hopper I stolen når Tom Erik kommer med gledesbrøl etter 1-0 scoringen til Norge.  Vi synes Norge gjorde en bra jobb mot Italia, og tap var vel ikke annet å vente.
Når vi tusler tilbake fra byen etter campen, har det begynt og regne, så vi blir litt våte, men da er det godt å krype til sengs I tørr, varm bobil.

Onsdag, 14. Oktober 2015

Våkner til fin, varm og solrik dag. Vi bestemmer oss for å gjøre skikkelig rent og legge plan for videre tur inn I Frankrike. Mange camper er stengt for sesongen, så vi lager en liste ved de steder vi ønsker å besøke. Vi skal også på verksted I Nice I morgen etter anvisning fra forsikringsselskapet.  Blir derfor her I Pietra Ligure en natt til.

Vi går en tur inn til den koselige lille byen ved den italienske riviera og spiser en enkel lunsj på Piazza Nicolas.

En helt vanlig pizzarestaurant...

Langs strandpromenaden

Fra stranden og inn I byen

Koselig Piazza!
Bruschetta signert av kafeen er jo litt hyggelig

... og koselige trange gater

På vei tilbake fra byen:

Spennende blomster langs veien, ser nesten litt plastikk ut?

"Pynt" på vei inn til campen.....

Tilbake på campen skal vi teste den "nye" utepanna med noe vi trodde var kylling (så sånn ut I pakken fra butikken), men det var det ikke! Måtte teste ut på face om noen kunne hjelpe, og der fikk vi hjelp. Det ble et godt måltid med vaktler,  poteter, løk og steinsopp!

Uææææ,  som Hanne uttrykte: ser ut som små mennesker...
Avslutter kvelden med nyinnkjøpt backgammon og selvfølgelig Skipbo. Vi kommuniserer litt på sms med Anne og Even fra Horten som også er på reise. De er på den franske riviera (eller Cote D'Azur som det så fint heter). Kanskje vi møtes?

Torsdag, 15. Oktober 2015
Yngstedattera Hanne har bursdag, 27! Morgengratulasjoner på telefonen!

Vi legger inn verkstedet I Nice på GPS og legger I vei mot den franske grensa. Når vi finner verkstedet, blir vi sendt videre til Nice Caravan. De lager en midlertidig løsning,  slik at ikke vinduet kan bendes opp utenfra slik det har vært etter innbruddet.

Det er lenge siden frokost, og vi finner en parkeringsplass for å spise lunsj I bilen. Skjønner fort at dette er tilholdssted for de som ikke har noen fast bopel, og fruen følte seg ikke helt trygg når hun gikk ut for å dirigere en ryggemanøver her. Det gikk helt fint, men de synes nok ikke vi hadde noe der å gjøre.

Mens vi har vært på veien har vi kommunisert med Anne og Even, tidligere kollegaer av Tom Erik som også er ute på langtur. De er nå på vei til Antibes. Perfekt møtested for oss! Vi kommer til campen hvor de er og hygger oss sammen over "et" glass vin på kvelden. Koselig å møte kjentfolk da. Utveksler litt erfaringer og fine steder og dra.

Fint å møte denne flotte trioen på tur!

Fredag, 16. Oktober 2015

Vi tar toget til Antibes I deilig vær.  Våre venner har hund, og den var ikke velkommen på bussen, men toget var et fint alternativ!  Antibes er en koselig by, og vi får til og med handlet litt. Nå er de nemlig to om å stå utenfor butikkene og "henge". Vi handler også inn litt delikatesser på markedet til kveldsmat. Spiser lunsj I deilig varm høstsol!

Venter på buss, men....

Det ble denne farkosten Istedet
Antibes:

Etter retur med tog til campen spiser vi deilig kvelds med smakfulle franske oster og pølser med dertil egnet tilbehør sammen med Anne og Even. Vi utveksler kortspill og koser oss med superhyggelige folk utover kvelden.

Lørdag, 17. Oktober 2015

Avslapningsdag! God bok I sola ved bilen mens vi vasker et par maskiner med tøy. Gutta (Even og Tom Erik) tar en sykletur for å finne overgangskobling til franske gassflasker. Fruen får til og med boltret seg I det store bassenget, for det meste, alene! Deilig å få svømt litt.

Når gutta kommer tilbake, etter et par, tre timer, har fruene dekket til utemåltid. Vi steker litt forskjellig mat I utepanna og koser oss I sola hos Anne og Even.  Etterpå er det kos I bilen, først sammen med et bereist eldre ektepar fra Sverige, før det blir kortspilling. Avslutter med hyggelig prat før vi går hver til vårt.

Søndag,  18 oktober 2015

I dag blir det kjøre dag,  og overskyet og noe regnvær. Vi gjør oss klare og tar avskjed med Anne og Even på camp la Vieille Ferme.  De drar mot Italia og Cinque Terre  mens vi farer videre på den franske riviera.

Vi ser at det er opprydding rundt oss etter den fæle stormen og uværet som tok 20 menneskeliv her bare for fjorten dager siden (når vi kom tilbake til Italia,  snakk om å være på riktig sted til riktig tid). Campen ved siden av er totalt rasert, og det tømmes ut av vannskadene hus.

Vi forlater Antibes!
Vi kjører først litt på motorvei før vi tar av mot San Tropez.  Har planer om å stoppe I Port Grimaud,  men finner ikke noe egnet parkering.  Kjører derfor til camping ved Cavalaire sur mer og planlegger busstur både til Grimaud Village og Port Grimaud I morgen.

Tusler litt rundt I Cavalaire på ettermiddagen.  Ved havnen er det både stor hundeutstilling og de fine Båtene ligger trygt I havn. Vi føler vi er I vårt rette element 😉.  Litt av hvert å se på da! Vi begynner å bli sultne, og nok en gang stemmer ikke det med åpningstidene på restaurantene.

Det er mye båten her på rivieraen......
Vi får handlet litt på en Spar butikk på veien hjem og lager deilig Fajitas til kveldsmat.

Mandag, 19 oktober 2015

Vi står tidlig opp for å rekke bussen, så I dag blir det stående frokost I bilen. Vi får en spennende busstur på ca 35 minutter gjennom koselige landsbyer før vi kommer til Grimaud Village på toppen av en åskam. Denne lille middelalder landsbyen er aldeles vakker. Vi går en merket turløype på en drøy timé som innbefatter et par kirker, nydelige smale gater og selvfølgelig borgen på toppen, som er et monument over tidlig beskyttelse, ødeleggelser, gjenoppbygging og tilslutt rasering under den franske revolusjonen. Allikevel står noen av tårnene oppreist.

Ved byens monument

Høstlig veggdekor

Her bor jeg

Nydelig liten kirke med flotte mosaikkvinduer

Spesielt orgel I denne lille sjarmerende kirken

Så kom så kom vi oss opp til borgen:

Det er vanvittig utsikt her oppe, helt ned til havnen og havet, 5 km unna.

Sjarmerende småhus

Det lille kapellet under borgen

Kapellets historie

Vi koser oss med kaffe og kake på en av de få og små kafeene.

Venter på bussen

Tar etterhvert bussen ned til Port Grimaud, også kalt provances Venezia med sine 7 km kanaler og 12 km brygger med bebyggelse. Veldig annerledes enn de andre små havnebyene I området.

Bymuren ved Port Grimaud

Ikke så mange på stranda nå

Vi spiser lunsj ved vannkanten og tusler litt rundt på dette stedet, som nok er ganske eksklusivt.  Mye er "stengt" for sesongen, men noen fastboende er her fremdeles.

Vi menger oss med "fiffen"

Koselig kontrast

Tom Erik ved en av de tre havnekontorene

Vi tar bussen tilbake til Cavalaire, kikker litt I byen før vi går "hjem".

Ved bussholdeplassen

Litt kunst på veien

Fristende utstillingsvinduer her I Frankrike

Starter med litt bloggskriving, men har dårlig nett og mister litt underveis. Bilder har heller ikke blitt kopiert idet siste, så det går litt på stumpene uten PC og dårlig wifi. Vi får fortsette imorgen når vi kommer på nytt sted.....

Det er elendig tilgang på nett her I Frankrike,  så nå har vi sittet noen timer ved resepsjonen på campen for å få lastet opp bilder. Håper det går litt lettere neste gang. Vi gir oss ikke!